Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Melanie en Moreno Frowein, van der Toorn - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Melanie en Moreno Frowein, van der Toorn - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Door: Melanie en Moreno

Blijf op de hoogte en volg Melanie en Moreno

16 Januari 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi!

Vanaf Phu Quoc zou het 2 uur met de boot en 4 uurtjes met de bus naar Sihanoukvill - Cambodja zijn. We zouden op zijn laatst om half 6 daar aankomen. Maar natuurlijk was dit te makkelijk gedacht van ons, we zijn immers nog steeds in Azië waar alles een stukje moeizamer gaat. Het eerste stukje ging goed met de boot en daar zouden we opgewacht worden door iemand met een bordje met onze namen erop. Maar toen we aankwamen was er geen bordje, maar wel iemand die beweerde dat we met hem mee moesten gaan. Op de scooter. Met al onze bagage. Gelukkig was het maar 10 minuutjes naar het kantoor waar we na 45 minuten zouden vertrekken. Na 45 minuten was er nog geen busje. Na 1,5 uur ook niet. Pas na 2 uur kwam er een minibusje aanrijden waar we met veel te veel mensen in werden gepropt. Sommige hadden zelfs een backpack op hun schoot, terwijl het buiten 30 graden is. Snikheet was het dus! Na een uurtje bereikten we de grens van Cambodja. We moesten allemaal uitstappen om vervolgens lopend de grens over te gaan. Onze paspoorten waren in beslag genomen, dus we vonden het allemaal heel vreemd. We liepen naar het gebouw en hebben daar weer een halfuur gewacht tot we geroepen werden en door mochten lopen naar het volgende kantoortje. Hier had een man al onze paspoorten en die werden 1 voor 1 aan ons laten zien en als je paspoort er bij zat mocht je doorlopen naar ons mini busje. We waren met zijn 14e, dus dat ging behoorlijk langzaam. Ook kregen we onze paspoorten nog steeds niet terug! De geasfalteerde weg was inmiddels ingeruild voor een zandweg. Iedereen propte zich weer in het busje en we reden nog geen paar honderd meter verder waar we weer allemaal moesten uitstappen we stonden nu bij krakkemikkige gebouwen en verderop zag je al een spiksplinternieuw casino staan. We moesten een formulier invullen waarin we beloofden dat we geen enge ziektes hadden. Die moesten we laten zien bij de "ministry of health", toen moesten we 1 dollar betalen en werd onze temperatuur opgemeten.... Uiteindelijk mochten we het land in toen we te horen kregen dat onze temperatuur (37,5) goed was gekeurd. Na z20 minuten kwamen we bij onze eerste stop aan waar 2 mensen uit gingen. Maar toen kregen we te horen dat we een andere bus zouden krijgen, dus ook wij moesten weer het busje uit. De man zei dat het niet langer dan een uur zou duren. Inmiddels was het alweer laat in de middag en we kregen honger. We hadden nog wat Vietnamees geld, maar dat namen ze niet aan. We konden dus ook niets kopen.. Uiteindelijk verstreek er een halfuur, uur, 1,5 en na 2 uur konden we allemaal weer in precies hetzelfde busje op weg naar Sihanoukvill.

Maar eindelijk na 12 uur aangekomen in Sihanoukvill, we waren ondertussen echt uitgehongerd, dus snel gepind en gaan eten. Ze hebben hier de munteenheid Riel, maar eigenlijk betaal je alleen maar met dollars. Uit de ATM komen ook alleen maar dollars. Soms krijg je in wisselgeld Riel terug, maar verder niet.. Maar goed, we zitten nu al 4 dagen in Sihanoukvill een badplaats in Cambodja. Het is hier elke dag 35 graden. Mooi wit strand, met een heldere blauwe zee! Het is hier enorm goedkoop, veel goedkoper dan de andere landen waar we waren. We blijven hier sowieso wel eventjes, we zijn dat reizen een beetje zat aan het worden. Het is hier heel toeristisch, maar dat vinden we wel fijn. Ze spreken hier tenminste allemaal een beetje Engels en er zijn leuke mensen hier. Ik kwam nog een oude vriendin tegen waar we een dagje mee zijn opgetrokken en toen we uitgingen kwamen we nog de 2 jongens waar we in Laos mee naar de blue lagoon waren gegaan tegen! Ze hebben hier vlakbij nog een mooi eiland waar we heen willen en verder gaan we gewoon lekker niets doen!
Xx

• 16 Januari 2014 - 07:26

Maris:

Een oude vriendin haha! Klinkt heel chill het laatste deel dan! Geniet nog ff hier is het koud mehhhh.

• 16 Januari 2014 - 08:43

Veronique:

Wat een eng idee dat je geen zicht meer had op de paspoorten!
    Leuk dat je dan toch weer mensen tegen komt die je kent.
    Het klinkt weer fantastisch wat jullie gaan doen.
    Veel plezier nog en veel liefs!

• 16 Januari 2014 - 08:43

Veronique:

Uh, zo koud is het echt (nog) niet ... Sneeuw is in ieder geval uitgebleven maar vergeleken met waar jullie zitten is het heel koud ja!

• 17 Januari 2014 - 10:42

Melanie, lees je mail!