Phnom Phnem! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Melanie en Moreno Frowein, van der Toorn - WaarBenJij.nu Phnom Phnem! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Melanie en Moreno Frowein, van der Toorn - WaarBenJij.nu

Phnom Phnem!

Door: Melanie en Moreno

Blijf op de hoogte en volg Melanie en Moreno

29 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanaf Siahnoukville namen we de bus naar Phnom Phnem, ongeveer 7 uurtjes. En ook al weten we dat dit onze eenerlaatste busreis zou zijn, het is toch verdomde zwaar! Je zit 6 uur in een bus, zoals wij die ook hebben in nl, maar daarbij komt ook nog dat de wegen onwijs hobbelig zijn, dus je heen en weer wordt geslingerd en 4 uur van deze busreis hebben we keihard naar Cambodjaanse muziek moeten luisteren. Maarja, uiteindelijk kwamen we rond het middaguur aan. We zijn gelijk het stadje in gegaan om de excursie naar de killingfields te regelen en ook gelijk de bus om de volgende dag naar Siem Reap te gaan. Je kan gewoon een tuktuk aanhouden en die brengt je voor 20 dollar naar de killingfields, hier moet je ook weer 6 dollar entree pp betalen. Ook al is het best prijzig, als je in Cambodja bent, moet je sowieso hierheen. Ook al is het heel naar en wil je het liever niet weten! De oorlog in Cambodja is echt heel erg geweest. Vooral ook omdat het niet door andere landen is aangedaan, maar door de Cambodjanen zelf. De rode khmer. Ze hebben in 3 jaar tijd (1976 - 1979) 21 procent van de bevolking vermoord. Iedereen in Cambodja is dus uiteindelijk de dupe geworden van de Rode Khmer. Wat ook schrikbarend is is dat Pol Pot, de leider, iedereen wilde vermoorden die slim was. Dus leraren, advocaten, maar ook mensen die alleen al een boek vast hadden werden afgevoerd naar de killingfields om daar vermoord te worden. Iedereen werd uit hun dorp verdreven, gezinnen werden uit elkaar getrokken, want volgens Pol Pot was familie niet meer belangrijk. Iedereen die op het land werkte, werd goed behandeld. Degene die een leven in de stad hadden opgebouwd werden aangezien voor slimme mensen en werden dus vermoord, of moesten uren achter elkaar werken tot ze er dood bij neervielen. Bij de killingfields waar wij waren zijn 20.000 mannen, vrouwen en kinderen vermoord. Ze werden nooit door kogels vermoord, omdat deze te duur waren. Dus ze gebruikte hakbijlen, messen, zelfs een palmboom waarvan de takken enorm scherp waren gebruikte ze. De tour is heel mooi in elkaar gezet, je volgt een parcours van 19 bordjes en je krijgt een headset op, hierin verteld iemand in je eigen taal wat er op die plek is gebeurt. En ook verhalen van overlevende. Het is bizar om daar rond te lopen, omdat je weet hoeveel pijn er is geleden. Er staat een boom die gebruikt werd om kinderen mee dood te slaan, daarnaast ligt een graf waar de kinderen werden gevonden naast hun moeder, die hadden niet eens kleren aan. Elke maand gaan medewerkers het terrein af, omdat er nog veel kledingstukken en botten naar boven komen. Er zijn 9000 mensen opgegraven, de andere laten ze liggen. Pol Pot zelf heeft nooit spijt gehad, hij heeft zelfs nog een goed leven gehad en stierf pas toen hij 73 was. Ook viel de Rode Khmer pas in 1996 helemaal uiteen! Een zware dag was het, maar we zijn blij dat we zijn gegaan. Verder die dag nog Phnom Phnem verkend. Een leuke stad! Wel weer heel groot, dus we hadden iets te weinig tijd om alles te zien. En om 18 uur vertrekken we naar Siem Reap!

• 01 Februari 2014 - 17:09

Veronique:

Pff, heftig! Geen woorden voor ....

• 01 Februari 2014 - 23:34

Maris:

Nee ik ook niet... Veel kusjes iig